No products in the cart.

No products in the cart.

No products in the cart.

חמישה גוונים של הבוב

אקורד הרצאות מוזיקה ואוזןבר חוברים לחמישה אירועים, בחמישה ימי החמישי של חודש יולי לציון 50 שנים למהפכה החשמלית של בוב דילן. האוזן השלישית תציע הנחות נאות על הדיסקוגרפיה של בוב וקוראת לכם לחבק חזק את שורשי הפולק-רוק העולמיים שזרע דילן.

 

ינואר 1961, בוב דילן נוחת ישר לתוך סצינת הפולק של גריניץ' וילג' ובאופן כמעט מיידי משאיר חותם. ילד בן 20, מדובלל שיער ובעל קול עורב שיכור, שנולד במינסוטה למשפחה יהודיה צנועה ומהר מאוד הבין שמוזיקה היא הקטע שלו. ניו יורק הסכימה, מתוך שלל פולקיסטים שנגנו בבתי הקפה המקומיים של גריניץ' וילג' דווקא דילן, שלא היה יפה במיוחד או מסחרי במיוחד, אבל התהדר בכריזמה מחוספסת וביצירתיות לא מתפשרת, קנה קהל אוהד ובתוך חודשים ספורים גם קיבל חוזה הקלטות.

 

Pic Name

דילן לא שקט על שמריו, בארבעת השנים הקרובות דחף את כושר הביטוי המוזיקלי שלו ללא הרף, כתב יותר ויותר שירים מקוריים, חידד את הסגנון האישי שלו ולמעשה הפך ממוזיקאי למשורר. משורר שמצליח לבטא גם את עולמו הפנימי וגם את העולם הסוער, הפוליטי של אותה תקופה. באותם שנים הוא גם יצא להרחיב את הגבולות המוזיקליים שלו עם השפעות של בלוז ו-R&B. כל אלבום חדש שהוציא עלה מדרגה מוזיקלית נוספת מהאלבום שקדם לו. בשנת 1965 בוב דילן כבר היה רחוק שנות אור מחבריו לגריניץ' וילג' ובכל זאת לא נח על זרי הדפנה והמשיך לאתגר את עצמו ולחפש טריטוריות חדשות לכבוש.

ב-20 ביולי של אותה שנה בוב דילן הוציא את אחד השירים הגדולים והמשפיעים בתולדות הרוק: Like a Rolling Stone. דילן נתקל בקיר יצירתי באולפן ההקלטות עם השיר שלו, והצליח לפרוץ את הקיר רק כשהוסיף שני כלים נוספים לארגז הכלים שלו – רוק אנד רול. חמישה ימים אחר כך, ב-25 ביולי עלה לראשונה לבימת פסטיבל הפולק בניופורט עם להקה חשמלית, וספג עגבניות ושאגות בוז מהקהל במקום, איבד לנצח את קהל חובבי הפולק שהביאו אותו עד הלום וקנה קהל חדש שראה אותו ככוכב רוק.

שני האירועים הללו שינו את הפסקול, הצליל, היצירה, הנפש, התודעה, האסתטיקה, הגבולות והפוליטיקה של אלפי מוזיקאים ושל עשרות מיליוני מאזיניהם ברחבי העולם. באותם ימים ספורים נולד דילן חדש, חלוץ מוזיקלי בטריטוריות הלא ממופות של הפופ ושל הרוק, משורר עם טקסטים מפותלים והזויים שבוקעים ישר מהנשמה וזמר-לא-זמר, שהגדיר מחדש את תפקידו של הווקליסט במוזיקה הפופולארית ושחרר אותו מכבלי הפופיות המתוקה והערבה לאוזן.

חמישה ימים ביולי. ימים של מהפכה, של מטמורפוזה אישית, של ריסוק הדלת שלעולם לא תוכל להסגר שוב. על כל אלה ועל הרבה יותר חתום בחור צעיר שנולד במינסוטה בשם רוברט אלן צימרמן, שהיה ונשאר אחד האייקונים הגדולים של המוזיקה המודרנית (ואולי בכלל). לאורך כל חודש יולי ננגן, נשיר, נקרין, נשמיע, נסביר ונרחיב את הדעת, האוזניים והלב סביב המהפכה החשמלית של בוב דילן, תרומתו הענקית לתרבות העולמית, יחסיו עם היהדות וקשריו אל ועם מוזיקאים עמיתים בפרט ושנות השישים בכלל.

נפתח עם שרון מולדאבי שב"מהפכן נצחי" יתמצת ל-90 דקות את שלל הדרכים בהן בוב דילן פורץ את גבולות המוזיקה הפופולארית. נמשיך עם דר' סטיבן חזן ארנוף שב"בית המדרש של בוב דילן" יעמיק ברומן של דילן עם היהדות. יואב קוטנר, ב"דילן נגד הביטלס", ינתח את החברות והתחרות בין המובילים של המוזיקה בשנות השישים, ובועז כהן ב"look back" יסקור את החיבורים בין הרוק לקולנוע בשנות השישים. נחתום את החודש בהרצאה קצרה של אורי משגב על אלבום המופת 'Highway 61 Revisited' שתוביל אותנו לדובדבן בדמות רביעיית העל Tree, שתבצע את האלבום במלואו יחד עם אורחים מיוחדים.

חמישה ימי חמישי (בהתאמה): 2.7 , 9.7, 16.7, 23.7, 30.7. כרטיסים – כאן

—————————

Let's make a Dylan: הנחות על כל הדיסקוגרפיה של בוב דילן – בחנות הרוק, משך כל יולי

 

אבישי קרשין 

Written by:

מנכ”ל חברת פתרונות למוזיקאים, מעביר הרצאות על זכויות יוצרים בקורס תעשיית המוסיקה. הוא החל את דרכו המוזיקלית כנגן בהרכבי האוואנגרד של סטיבן הורנשטיין בירושלים ואף ניגן איתו בניו יורק. החיבור שלו לתעשיית המוסיקה החל כשהקים את אולפן המאסטרינג וההמרות הראשון שלו בביתו בשנת 1996. שנה לאחר מכן הקים את בית הספר למוסיקה בכפר בתיה, רעננה וניהל אותו במשך שלוש שנים. מאוחר יותר הפך לראש תחום מדיה בחברת היי-טק, ולאחר מכן ניהל את מחלקת התקשורת השיווקית באקו”ם כ-17 שנים. במסגרת תפקידו היה אחראי גם על נוכחות האינטרנט של אקו”ם, מתן ייעוץ בנושאים טכנולוגיים, העברת הרצאות בבתי ספר למוסיקה ועוד. לאחרונה כיהן לתקופה של כ-4 שנים כיו”ר צוות מומחי התקשורת של ה- CISAC, ארגון הגג העולמי של זכויות היוצרים הממוקם בפריז. בימים אלה מתפקד כמנכ”ל ‘Nightshift’, חברה המספקת פתרונות טקטיים למוזיקאים, ניהול אמנים, פיתוחים טכנולוגיים מוזיקליים וניהול פרויקט ‘בית היוצר’ בנמל תל אביב. יניב מאמין שהכל מתחיל ונגמר בנחישות, ולא מהסוג הבריא, אלא אובססיה חסרת פשרות למוזיקה שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.