No products in the cart.

No products in the cart.

No products in the cart.

להחזיר את הגלים אל החוף

בסוף שנות השישים כבש הרוק את המוזיקה הפופולארית ברחבי העולם ולא פסח גם על ישראל. ב-1969 יצא לאור אלבומו של אריק איינשטיין "פוזי", שהוגדר לימים כאלבום הרוק העברי הראשון. ניגנה בו להקת הצ'רצ'ילים שחבריה צברו ניסיון רב כנגני רוק מעודכנים, משופשפים וסופר מקצועיים. היו אלו השנים של הגיטרה החשמלית, המכנסים הרחבים ולהקות הקצב.

באותה תקופה היה מרדכי (פופיק) ארנון שחקן מבוקש וזמר עסוק כחבר ב"שלישיית התאומים" (עם אושיק לוי וחנן גולדבלט). ב-69 הוא התגלה לראשונה כסולן, במסגרת תכנית מיוחדת שהפיקה רשות השידור לרגל נחיתת האדם על הירח. פופיק ביצע אז את שירם של יעקב רוטבליט ושלום חנוך "בלדה בין כוכבים", שהולחן בהשראת השיר "Penny Lane" של הביטלס. פופיק הפך לסופר סטאר. הביצוע זכה להצלחה גדולה והושמע רבות מעל גלי האתר. מעודד מההצלחה המסחררת החל הכוכב לאסוף חומרים לאלבום הסולו הראשון שלו.

בחירת ההרכב שישתתף באלבום הושפעה מהנגנים והיוצרים שעמם עבד באותה תקופה: שלמה גרוניך והצ'רצ'ילים – שעִם חבריה הפיק פרסומות לרדיו. (הזכורה בהן היא "נה נה נה נה נה נמס בכוס" לחברת "תלמה", בשירתו של אריק איינשטיין). ההקלטות נמשכו כשנה. גרוניך מספר: "אני זוכר את פופיק ואותי בכל מיני מקומות בתל אביב סקרנים כילדים, מתנסים בכל מיני ניסיונות… מתרוצצים על גגות העיר וסמטאותיה, ופופיק רעב לעשות מוזיקה". גרוניך ניגן בפסנתר והיה אחראי לכמה מהעיבודים. הוא השתתף גם בקולות רקע.

 

בשנת 1971 יצא לאור התקליט "כל אחד". נוכחותו של גרוניך כמעבד ושל הצ'רצ'ילים כלהקה מובילה, יצרו סאונד נדיר ואיכותי של מוזיקה ישראלית המושפעת מהקצב העולמי. השיר "אל תחדלי לאהוב" שכתב יונתן גפן לאלבום, מבוסס על שירם של הצ'רצ'ילים "Too Much in Love to Hear" משנת 1968. עוד בתקליט: שני דואטים של פופיק עם הזמרת אורנה עמרמי: "היה לי לילה" ו"אל נא תלך" (שגרוניך הקליט מאוחר יותר לאלבום הסולו שלו ואף שר אותו עם מתי כספי במופע "מאחורי הצלילים" שיצא ב-73). את עטיפת האלבום איירה אמנית אלמונית בשם אילנה. שמה המלא לא נשמר.

 

התקליט זכה לעניין, אך לא להצלחה מסחרית. שנים אחר כך (2004) הוא יצא על גבי דיסק וגם כאן לא נרשמה היסטריה אך במרוצת הזמן נחשבה גרסת הוויניל המקורית שלו לאחד מפריטי האספנות הנדירים והמבוקשים ביותר בקרב חובבי הז'אנר.

 

לאחר מלחמת יום הכיפורים, פנה פופיק ארנון לדת וחזר בתשובה ובעכבותיו גם הבמאי אורי זוהר שעזב גם הוא את "לול" וההוללות ועלה לירושלים. כנשאל פופיק מה הסיבה לכך, הוא פשוט ציטט מתוך "הרי החושך" שבאלבום: "רק אותך לא אשאל שאלות, מי מחזיר את הגלים אל החוף". פופיק לא חזר להקליט ולשחק. "כל אחד" נותר אלבומו היחיד. אגדה מוזיקלית שהופיעה כבלדה בין הכוכבים ונעלמה.

 

על עבודת חידוש המאסטר
בהליך חיפוש לא פשוט הצלחנו להגיע אל סלילי המאסטר המקוריים של האלבום המיתולוגי. בזמן הפקת הרימאסטר נעשה שימוש בציוד האיכותי ביותר והוקפד על שימור המוזיקליות והדינאמיות הגבוהה מצד אחד והפרדת הפרטים והדקויות מצד שני. היתרונות שבפורמט הוויניל נוצלו עד תום בלי לחרוג מגבולות המותר לפורמט זה. השיר "היה לי לילה" מופיע בהדפסה זו בפעם הראשונה באורך מלא של 5:28 דקות, כולל דקה של ג'אם מוזיקלי שלא הופיע במקור, שכן ההדפסה המקורית הסתיימה בפייד אאוט.


צילומים: אלונה איינשטיין ע"ה / באדיבות הרב מרדכי ארנון

ערן ליטוין (20/10/16)

Written by:

מנכ”ל חברת פתרונות למוזיקאים, מעביר הרצאות על זכויות יוצרים בקורס תעשיית המוסיקה. הוא החל את דרכו המוזיקלית כנגן בהרכבי האוואנגרד של סטיבן הורנשטיין בירושלים ואף ניגן איתו בניו יורק. החיבור שלו לתעשיית המוסיקה החל כשהקים את אולפן המאסטרינג וההמרות הראשון שלו בביתו בשנת 1996. שנה לאחר מכן הקים את בית הספר למוסיקה בכפר בתיה, רעננה וניהל אותו במשך שלוש שנים. מאוחר יותר הפך לראש תחום מדיה בחברת היי-טק, ולאחר מכן ניהל את מחלקת התקשורת השיווקית באקו”ם כ-17 שנים. במסגרת תפקידו היה אחראי גם על נוכחות האינטרנט של אקו”ם, מתן ייעוץ בנושאים טכנולוגיים, העברת הרצאות בבתי ספר למוסיקה ועוד. לאחרונה כיהן לתקופה של כ-4 שנים כיו”ר צוות מומחי התקשורת של ה- CISAC, ארגון הגג העולמי של זכויות היוצרים הממוקם בפריז. בימים אלה מתפקד כמנכ”ל ‘Nightshift’, חברה המספקת פתרונות טקטיים למוזיקאים, ניהול אמנים, פיתוחים טכנולוגיים מוזיקליים וניהול פרויקט ‘בית היוצר’ בנמל תל אביב. יניב מאמין שהכל מתחיל ונגמר בנחישות, ולא מהסוג הבריא, אלא אובססיה חסרת פשרות למוזיקה שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.